onsdag 29 oktober 2008

En stadsråttas fördomar

Jag o systeryster var ute och körde bil. Vi skulle till Sixten och köpa hundben när jag kläckte ur mig det där som nästan blivit ett stående skämt hemma hos oss:

- När man bor på landet måste man äta rejäl mat! Du vet, man kan inte hålla på o tramsa runt med en massa thaikäk då inte!

- Jahaaaa? sade min systeryster lite förvirrat.

- Nej men vet du, korv o potatismos, det är det man äter på landet!

Och visst har jag fördomar mot att bo på landet. Ungefär som jag tror att Smålänningar är snåla och att norrmän alltid är käcka. Förutom det med rejäl mat så:



- måste man alltid ha en massa käk hemma på landet (nån slags överlevnadsplan, jag vet inte riktigt varför jag ska ha det, men jag är väl rädd och fastna där, ni vet bakom en enorm snöhög efter ett enormt snöoväder eller något)

- strömmen går lite titt som tätt så man måste ha en massa ljus hemma (och mat förstås!)

- på landet ringer man inte innan man kommer o hälsar på, man bara hälsar på

- o så dricker man mycket kaffe

- och det är inte så noga med tider heller, det är inte ens säkert att alla kan klockan eller ens har en klocka på landet (detta vet jag är sant, även om det var länge sen och väldigt långt ute på den finska landsbygden som min morbror fastnade med lastbilen (tror jag, men han fastnade iaf pga ett snöoväder!) och fick sova över hos ett gammalt par och frågade om de kunde ställa väckarklockan åt honom att ringa, och de svarade att de inte hade någon klocka, men det kanske inte hör till normen iofs. Jag får fundera på det)

- och så är alla så där hurtiga på landet, och glada. Det kan förstås bero på att det inte är så noga med tider = mindre stress

- alla på landet jagar (förutom jag). Jagar de inte har de iaf jägarexamen o iaf ett vapen nånstans

- alla på landet har djur (katter, hundar, hästar, får, kossor)

- på vintern tar alla på landet skotern o åker o grillar korv på någon lämplig holme

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattade åt dina fördomar :) Jag har oxå bott på landet, i Karungi och jag vet att det där med maten det stämmer då och sen fastnade jag en gång i en snödriva med bilen för att en lanttis gubbe hade skottat ut en massa snö mitt i körbanan, det klant arslet. Har lite tips till dig :)

Ha kondomer i väskan, jag har kört min bil på knutna kondomer en gång när någon "rem" gick sönder i motorn, japp det funkade finfint till stan.

Det är bra att göra sig en bekantskaps krets på landet, för man har alltid nått problem att behöva hjälp med.

Om du ska handla hos Glo Ulla i karungi, fråga henne inget, handla och gå ut. Du kommer att veta vem jag menar och varför man inte frågar henne något, lovar :)

Anna
wiccan.blogg.se

Anonym sa...

Spännande med en ny blogg! Jag kommer givetvis följa den :)

Grattis till det nya lantis livet!

Anonym sa...

fan va härlig du är! den här bloggen kommer ja följa :) /Lotta & Aragon